01.

“Wij tegen virussen”: Steritube-Systemen voor luchtdesinfectie

De Steritube systemen van Virobuster hebben de unieke, gepatenteerde UVPE-technologie (Ultra Violet Pathogen Elimination) voor luchtdesinfectie. Ze worden gebruikt om schadelijke micro-organismen voor mens, milieu en voedsel te deactiveren. Als officiële partner verkoopt IST Metz de producten nu samen met Virobuster.

De kwaliteit van watervoorraden en lucht gaat wereldwijd achteruit. Via de industrie en landbouw komen bijvoorbeeld gifstoffen zoals pesticiden, hormonen en micro-organismen in het water terecht die mensen kunnen schaden. Klimaat- en ventilatiesystemen in de wereld van werk, medische technologie of de voedingsmiddelenindustrie zijn tegenwoordig ook onmisbaar en kunnen schadelijke ziektekiemen en bacteriën in de lucht verspreiden. Het voor komen van ziektekiemen in de toevoerlucht kan verschillende oorzaken hebben, zoals vervuilde filters en oppervlakken. Het desinfecteren van water en lucht met behulp van UV-technologie is wereldwijd al lang een veilige en beproefde methode.

Desinfectie met UV-licht

Het UV-licht van lagedruk-of middendruk kwikdamplampen inactiveert het DNA van de schadelijke ziektekiemen en reduceert daarmee het aantal ziektekiemen tot de wettelijk voorgeschreven maximale hoeveelheid – bijvoorbeeld in drinkwater. Hier worden geen chemicaliën gebruikt en tijdens de desinfectie ontstaan geen ongewenste of zelfs schadelijke bijproducten. Zo worden ook ziekteverwekkers die chloorbestendig zijn, op betrouwbare wijze gedood. De natuurlijke smaak, geur, kleur en de pH van het water worden niet beïnvloed door de behandeling met UV-licht.

Virobuster en IST Metz, samen tegen virussen

Eta Plus, de dochteronderneming van UV-systeemfabrikant IST Metz uit Nürtingen bij Stuttgart in het zuiden van Duitsland, produceert UV-lampen en elektronische voorschakelapparaten die hiervoor worden gebruikt. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt in de stedelijke waterzuiveringsinstallaties in Bazel, Parijs en San Francisco. De UV-lampen worden onder andere gebruikt voor het verminderen van vervuilde stoffen in drinkwater, het desinfecteren van afvalwater, ballastwater op schepen of bij industriële waterzuivering.

Door middel van geoptimaliseerde markttoegang en gebundelde kennis, wil Virobuster GmbH samen met IST Metz, het marktsegment luchtdesinfectie succesvol en duurzaam positioneren.         Virobuster werd opgericht in 2002 en vestigde zich aanvankelijk op de medische markt voordat het zich uitbreidde naar de voedselproductie. Virobuster begon al in 2002 in nauwe samenwerking met internationale instituten, met de ontwikkeling van UVPE-technologie (Ultra Violet Pathogen Elimination). De vermindering van schimmels, bacteriën en virussen in de lucht heeft een grote invloed op de luchtkwaliteit. De lucht wordt door het UVPE-veld geleid en het DNA van de micro-organismen wordt geblokkeerd (blokkade van thymine). Dit voorkomt verdere celdeling en maakt de micro-organismen onschadelijk. In medische zin betekent dit dat de micro-organismen niet meer besmettelijk zijn. In industriële zin betekent dit dat er geen verdere verslechtering van de producten is.

De dosis die nodig is voor voldoende deactivering hangt af van het type organismen en hun intensiteit en hoelang ze worden blootgesteld aan het UV-veld. Schone lucht maakt het verschil: ga voor meer informatie naar www.ist-uv.com/en/applications/air-sterilization

naar overzicht